Een tijdje terug stuitten we op een lijst van bekende bedrijven en organisaties die gebruik maken van WordPress. Dat wekte onze nieuwsgierigheid over hoe het zat bij Belgische bedrijven. Zijn er hier ook bekende bedrijven die gebruik maken van WordPress? Wij besloten een klein onderzoek uit te voeren. De resultaten zie je hier onderaan.
Maar we beginnen eerst met wat meer info over CMS, WordPress en waarom we kiezen voor WordPress als CMS.
CMS???
Wanneer je op zoek gaat naar een webdesign studio om je website te laten maken hoor je waarschijnlijk wel eens namen als WordPress, Drupal, Joomla, Shopify… vallen. Wat zijn dit voor dingen? Wel, dit zijn voorbeelden van content management systems (je hoort vaker de afkorting CMS bij websitebouwers).
Een CMS is een systeem achter een website waarmee wij je website bouwen en vormgeven, en dat jou in staat stelt om achteraf de inhoud op je website op een vrij eenvoudige wijze zelf te beheren. Met behulp van een soort tekstverwerker (gelijkend op Word) kan je inhoud op een pagina aanpassen of toevoegen. Je hoeft dus niet of nauwelijks kennis te hebben van HTML en opmaak-codes.
Onze favoriet? WordPress!
In 2003 is WordPress gestart als een heel simpele online tool waarmee je op een eenvoudige manier zelf kon bloggen. Je website bestond uit een simpele homepagina waarop je laatste (blog)berichten te zien waren met een link naar je complete bericht. Vormgeving mogelijkheden en andere uitbreidingen waren eerder heel beperkt.
Ondertussen, meer dan 15 jaar later, is WordPress uitgegroeid tot veel meer dan een blogging tool alleen: je kan het perfect gebruiken voor je bedrijf, als online magazine, om je portfolio te tonen aan de buitenwereld, als kleine webshop…
Van alle gebruikte cms’en is WordPress toch wel het populairste content managementsysteem: namelijk 62,6% van de CMS-markt. Zie hier voor een overzicht.
Waarom houden onze klanten (en wijzelf) van WordPress?
- Gebruiksvriendelijk: Nadat wij je website gemaakt hebben kan jij, zonder daar websitecodes voor te kennen, gemakkelijk inhoud op je pagina’s aanpassen, nieuwtjes posten, portfolio aanvullen, agenda items toevoegen, nieuwe producten toevoegen aan je webshop…
- Flexibel: Je website kan steeds gemakkelijk uitgebreid worden met nieuwe pagina’s (bv extra diensten, offerte pagina…), nieuwe functionaliteiten (agenda, afspraken boeken, chatfunctie, meertalig…)…
- Zoekmachine vriendelijkheid: Pagina’s worden relatief eenvoudig geïndexeerd door zoekmachines, onder andere dankzij het framework waarop WordPress is gebouwd. Daarnaast zijn er enkele zeer krachtige plug-ins die de vindbaarheid nog verder verbeteren.
- Integratie met andere platformen: Veel dienstverleners hebben plug-ins beschikbaar gemaakt voor WordPress. Denk hier bijvoorbeeld aan e-mailsystemen zoals Mailchimp of SendinBlue, betaalomgevingen (Mollie, iDeal, PayPal…) of verzenddiensten (Bpost, DHL, UPS…).
- Grote community: Doordat WordPress zo populair is, is ook hun community zeer groot. Bij vragen of problemen kan je dan ook terecht op veel support forums.
Internationale bedrijven die WordPress gebruiken
Er hebben altijd mythes de ronde gedaan waar beweerd wordt dat WordPress niet geschikt is voor grote commerciële merken – of voor grote ondernemingen – omdat het systeem gratis beschikbaar is, enkel zou dienen om te bloggen of omdat het niet krachtig genoeg zou zijn… Maar deze mythes zijn ondertussen ontkracht: er zijn namelijk heel wat grote merken en bedrijven die gebruikmaken van WordPress. Om er maar een paar op te noemen: The Walt Disney Company, Sony Music, Angry Birds, Renault, BBC America… tot zelfs de Zweedse overheid en The White House in Amerika.
WordPress website laten maken
Ben je zelf op zoek naar een partner om een nieuwe WordPress website te laten maken? Of wil je je huidige website in een nieuw jasje steken? Neem dan vrijblijvend contact op met ons.