Heb jij al gehoord – of maak jij al gebruik – van ‘Google Mijn Bedrijf’ (‘Google My Business’)? Neen? Dat is jammer, want je kan hier een goede indruk mee maken naar potentiële klanten toe die via Google (en vooral ‘Google Maps’) op zoek zijn naar een bepaalde dienstverlening.
Je hebt het hoogstwaarschijnlijk wel al eens gezien tijdens je zoektochten in de zoekmachine van Google of op ‘Google Maps’. Het is namelijk dat ene blok rechts waar je alle informatie over een bedrijf vindt. Tenminste wanneer je dit hebt aangemaakt en ingevuld voor je eigen zaak…
‘Google Mijn Bedrijf’ is dus eigenlijk de gouden gids van Google en een krachtig hulpmiddel om online nog beter zichtbaar te zijn! Het is een goede aanvulling op je bestaande website. En, oh ja, het is gratis!
Waarom zou ik het moeten gebruiken?
Stel: je hebt een leuke bloemenzaak en een potentiële klant uit jouw omgeving gaat op zoek naar een locatie waar hij of zij bloemen kan kopen. Hij of zij typt in Google Maps “bloemen kopen” (tip: je kan in Google Maps ook zoeken met zoekwoorden). Op het mobieltje van je potentiële klant verschijnen verschillende mogelijkheden met jouw zaak bovenaan de lijst, omdat je nu net lekker dichtbij ligt. Je potentiële klant klikt op je zaak om wat meer info te krijgen en om te zien of je nu open bent. Helaas: buiten je naam en adres staat er niets van informatie. Geen website link waar hij/zij wat meer over jouw zaak te weten kan komen, geen openingsuren, geen recensies…
En nu? Wel, wanneer we op zoek zijn naar iets en weinig tot geen informatie verkrijgen, dan gaan we wel vaker op zoek naar een alternatief. Om verder te gaan met het voorbeeld: de volgende bloemenzaak in de lijst heeft wel zijn openingsuren ingegeven, heeft aanbiedingen gepost, krijgt mooie recensies… Ze ligt dan wel 5 km verder, maar je klant weet tenminste dat je concurrent verkoopt wat je potentiële klant wenst en dat ze nu open zijn.
Met andere woorden: jouw potentiële klant gaat op zoek naar een alternatief met een meer complete Mijn Bedrijf-pagina!
Zeg nu zelf, als je alle informatie mooi gebundeld op éénzelfde plek kunt terugvinden, dan zoek je het toch niet meer zelf op?
Andere voordelen
- Het is gratis! Het enige dat je nodig hebt is een Google account.
- Gebruiksvriendelijk: in een paar klikken pas je je gegevens aan, zodat deze steeds up-to-date zijn. Ook bij je eerste gebruik wijst alles zich vanzelf uit.
- Jij beslist zelf welke informatie je potentiële klant te zien krijgt.
- Een (potentiële) klant kan rechtstreeks bellen of een routebeschrijving opvragen.
- Je kan zelf berichten posten om nog meer interactie aan te gaan met je klanten en je te profileren als expert.
- Je valt net wat meer op door een kijkje binnen je winkel, praktijk, bedrijf… te geven via foto’s of een virtuele tour.
Aan de slag!
Ga naar https://www.google.com/intl/nl_be/business/ en klik bovenaan op ‘Aan de slag’. Log in met je Google account of maak deze (ook gratis) aan. Eens ingelogd krijg je het ‘Google Mijn bedrijf’ dashboard te zien. Klik in het menu links op ‘Informatie’ en probeer zoveel mogelijk relevante info over je zaak toe te voegen.
Alles ingevuld? Vraag aan enkele van je goede klanten of ze je een review willen geven. Dat staat meteen goed en je scoort hiermee ook weer wat beter.
Onderhoud je ‘Google Mijn Bedrijf’ door regelmatig eens een bericht, een foto of een video te posten. Dit helpt met je ranking in Google. Vergeet ook nooit op een positieve manier te reageren op vragen of recensies.
Hulp nodig bij het opzetten van je Google Mijn Bedrijf? Aarzel dan niet om ons te contacteren.