Aanwezig zijn op Social Media is onmisbaar geworden voor ondernemers. En één van de bekendste is natuurlijk Facebook. Wil jij meer en vooral beter gebruik maken van je zakelijk Facebook pagina? Lees dan zeker onderstaande tips.
Een Facebook bedrijfspagina beter gebruiken
Ga nooit vanuit een persoonlijk profiel aan de slag! Je hebt als ondernemer veel minder mogelijkheden en, het belangrijkste, de kans is reëel dat je profiel verwijderd gaat worden. Facebook wil namelijk dat een persoonsprofiel ook echt een persoon is en geen bedrijf, organisatie of groep van personen.
Maak dus steeds een bedrijfspagina aan via jouw profielpagina (klik rechtsboven op het driehoekje en kies voor pagina maken).
Een volledig ingevulde pagina gebruiken
Probeer de pagina-informatie op je bedrijfspagina steeds zo volledig mogelijk in te vullen. Een goede profielfoto en omslag zijn natuurlijk belangrijk, maar zorg ook dat de aanvullende informatie ingevuld is: waar is je bedrijf gelegen, hoe ben je bereikbaar, wat doet je bedrijf, wat zijn je openingsuren… Dankzij deze informatie op je bedrijfspagina weet Facebook wat je doet en zorgen zij er voor dat je beter gevonden wordt.
Actief zijn op Facebook
Als een potentiële klant je bedrijfspagina op Facebook bezoekt en hij ziet weinig of geen activiteit op je pagina zal hij dit als negatief ervaren. Zorg er dan ook voor dat je regelmatig een bericht plaatst.
Plaats wel interessante informatie. Ga je alleen maar acties delen dan zullen veel volgers afhaken. Zoek daar een goede balans in. Laat zien wat je bedrijf doet, post sfeerbeelden, post interessante tips en weetjes, af en toe een leuke of grappige post en zo nu en dan een actie is natuurlijk geen probleem.
Je berichten plannen
Als je niet elke dag bezig wilt zijn met het opstellen van nieuwe berichten voor je bedrijfspagina is het misschien verstandig om dit vooruit in te plannen. Kies bijvoorbeeld één dag in de maand uit waar je je berichten samenstelt die je kan gebruiken in de komende weken of maanden. Zo kan je je Facebookpagina regelmatig voorzien van nieuwe content zonder dat het jou heel veel tijd hoeft te kosten.
Interactie aangaan
Social Media is de beste plek om de interactie met je (potentiële) klanten aan te gaan. Reageer dus ook als je reacties krijgt op een bericht.
Om interactie vragen
Een makkelijke manier om de interactie aan te gaan is het stellen van een vraag. En dat kan heel eenvoudig zijn: een keuze vraag uit 2 of 3 dingen of een ja/nee vraag werkt vaak al heel goed. En als mensen reageren wordt het bereik meteen veel groter, zonder dat het je iets kost!
Ga voor kwaliteit en niet voor kwantiteit
Veel likes ontvangen is natuurlijk fijn, maar het zijn vooral de echte likes van de mensen waar je wat aan hebt die tellen. Laat je dus niet verleiden tot het doen van acties om maar zoveel mogelijk likes te verzamelen. Zorg gewoon voor goede content op je pagina en dan komen de echte likes, die voor jouw bedrijf interessant zijn, vanzelf. En houd jezelf ook zeker niet tegen om berichten te posten op je bedrijfspagina als het aantal likes wat lager blijft.
Voor beeld en video zorgen
Goede foto’s en goede video’s worden beter bekeken op Facebook. Zorg dan ook dat je beelden gebruikt die aanspreken. Zo vergroot je de kans op likes en reacties.
Kort en duidelijk zijn
Facebook is geen plek voor lange verhalen. Probeer je boodschap steeds over te brengen in een paar regels.
Actief promoten
De hoeveelheid likes op je pagina is niet belangrijk. Als je iets deelt dan bereik je vrijwel nooit iedereen die je wil bereiken. En er zijn ook veel mensen die je wilt bereiken, maar die je pagina niet liken. Hoe doe je dat dan? Ga promoten!
Berichten promoten onder jouw doelgroep in jouw regio kan zorgen dat je naamsbekendheid groter wordt en je via Facebook meer nieuwe klanten gaat werven. Let op dat je bij berichten die je promoot een afbeelding gebruikt waar niet meer dan 20% tekst in staat, anders wordt het afgekeurd.
Maak in advertentiebeheer een doelgroep aan die voor jouw bedrijf het belangrijkst is en promoot je berichten in die doelgroep. Zo werk je doelgericht en beperk je de kosten.
Hulp nodig met je Facebook bedrijfspagina? Of wil je een leuke Facebook banner laten ontwerpen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Vergeet ook niet onze Facebook bedrijfspagina te liken ;).