Een goed logo laten ontwerpen
Een logo is de meest pure visuele afspiegeling van je bedrijf. Het moet in één oogopslag duidelijk maken wat je doet, hoe je dat doet en voor wie. Dit moet je natuurlijk niet letterlijk opnemen. Bijvoorbeeld: de meeste automerken hebben geen auto in hun beeldmerk verwerkt.
Een goed logo is meer dan een mooi plaatje. Het zorgt voor herkenning en draagt bij tot naambekendheid en uitstraling. Weet, dat wat je zelf mooi vindt, niet per definitie het beste logo is. Gaat het je doelgroep wel aanspreken? Komt je boodschap en sfeer duidelijk over? Onderscheid je je genoeg van de concurrentie?
Zorg ervoor dat het logo origineel is, wees anders dan je concurrenten. Vermijd clichés: bijvoorbeeld een wereldbol in het logo om het internationale karakter te benadrukken. Dit is al zoveel gebruikt en komt zeer afgezaagd over. Laat je dus niet verleiden door goedkope computer-effecten.
Een goed logo ontstaat meestal uit een goed idee. Maar ook de typografie, het kleurgebruik, de uitstraling en de techniek spelen een belangrijke rol.
Kenmerken en eisen
Welke eisen stel je aan een goed logo? En wat zijn dan precies de kenmerken?
Een overzicht:
- Herkenbaar: het geheel moet duidelijk zijn en blijven plakken. Het brengt jouw boodschap en sfeer over.
- KISS-principe: Keep It Simple, Stupid! Je boodschap komt alleen over als je niet te veel tegelijk wilt vertellen en de vorm simpel houdt. Denk aan de panda van WWF.
- Uniek: onderscheidend van al je concurrenten.
- Doelgroepgericht: het spreekt jouw ideale klanten aan.
- Tijdloos: een goed logo moet de tand des tijds kunnen doorstaan. Denk aan Coca-Cola.
- Veelzijdig: het moet in verschillende media en toepassingen kunnen gebruikt worden: op je website, visitekaartje, werkkledij…
- Schaalbaar: het moet erg klein maar ook erg groot gebruikt kunnen worden. Vectoriële beeldmerken zijn ideaal omdat deze niet veranderen van kwaliteit als je ze vergroot of verkleint.
- Zwart-Wit: ze moeten ook werken in zwart-wit of in één kleur uitvoering.
Soorten
Logo’s heb je in allerlei uitvoeringen maar kan je, kort gezegd, indelen in 3 soorten.
Typografisch: bestaat alleen uit lettervormen, een woordmerk zonder beeldmerkje of andere toevoeging. Het is krachtig en zonder poespas. Het lettertype en de kleur moeten hier hun werk doen om goed over te brengen waar het bedrijf voor staat.
Gecombineerd: een logo met een klein beeldmerkje, een symbool of icoontje dat jouw bedrijf/product of dienst uitbeeldt. Gecombineerde merkbeelden versterken het indringend karakter van een naam of beeld-logo. Deze zul je samen met de grafische exemplaar het vaakst tegenkomen.
Grafische: visualiseert het associatief, abstract of symbolisch karakter van een bedrijf. Er is dikwijls een visuele relatie met het product of dienst dat het bedrijf aanbiedt. Deze beelden zijn herkenbaarder en hebben een betere herinneringswaarde.
Keuze
Wat voor soort logo past er bij mijn bedrijf? Onderstaande vragen kunnen je op weg helpen:
- Welke boodschap wil je overbrengen, welk gevoel wil je oproepen bij jouw doelgroep?
- Wat voor soort bedrijf heb je?
- Zegt de naam van jouw bedrijf welk product of dienst het levert?
Wil jij ook een professioneel logo laten ontwerpen die een blijvende indruk nalaat op je doelgroep? Of wil je wat meer informatie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.