Een vraag die wij wel vaker krijgen is wat een logo-ontwerp kost, en waarom.
In deze post geven wij je een blik achter de schermen zodat je een idee krijgt van wat er allemaal bij komt kijken en hoe wij te werk gaan bij het ontwerpen van een krachtig logo.
Een logo maken kost tijd en moeite
Er komt veel meer bij kijken dan je waarschijnlijk denkt. Buiten het aantal uren, speelt ook onze creativiteit en knowhow uiteraard een grote rol.
Een overzicht van ons logo-ontwerp proces:
- We starten steeds met een kort verkenningsgesprek om te luisteren naar je wensen en ideeën uit te wisselen. Dit gebeurd telefonisch (via WhatsApp bijvoorbeeld) of via Skype.
- Heb je nadien interesse om met ons in zee te gaan? Super! Dan bezorgen wij je een prijsofferte.
- Na je akkoord ontvang je een vragenlijst. Vragen over jouw bedrijf, je concurrentie en je klanten komen o.a. aan bod. Uiteraard ook vragen over wat jij graag én niet graag ziet. Hoe meer informatie en hoe gedetailleerder de informatie is die je ons verstrekt, hoe beter wij de kernwaarden van je bedrijf kunnen visualiseren.
- Je ingevulde vragenlijst nemen wij vervolgens goed door. Daarbovenop doen wij ook zelf nog een onderzoek.
- Na deze stappen beginnen we met het samenvattingswerk. De belangrijkste aspecten halen wij eruit. Dit proces doorlopen we enkele keren tot we uiteindelijk 3 tot 5 kernwoorden hebben die jouw bedrijf en je nieuwe logo beschrijven. We brainstormen op deze kernwoorden zodat het ons enkele invalshoeken oplevert. Deze invalshoeken zorgen voor een gerichte aanpak, want je kan vaak alle kanten uit met een logo-ontwerp.
- Allereerst starten wij met het (potlood) schetsen van onze ideeën op papier. De 2 sterkste ideeën halen wij er uit en digitaliseren we. We finetunen de vormen en letters al een beetje, zodat je alvast een goed idee hebt hoe je uiteindelijke logo er kan gaan uitzien. Wij starten altijd eerst met een ‘zwarte-wit’ versie van je logo. Het is uiterst belangrijk dat de basis meteen krachtig overkomt en duidelijk is.
- Wij presenteren je via e-mail onze 2 digitale logo schetsen en vertellen je waarom wij deze gekozen hebben, wat de betekenis er achter is, welke onze voorkeur heeft… Aan jou om ons daarna te vertellen welk ontwerp jou het meeste aanspreekt.
- Nadat wij je feedback ontvangen hebben, gaan we verder in de door jou gekozen richting. Hierna volgen meestal nog 1 tot 2 feedback rondes om de vormen en letters te finetunen.
- Eens jij je basis zwart-wit logo goedgekeurd hebt, gaan we aan de slag met het zoeken naar een passend kleurenpallet. Hiervoor gebruiken wij je vragenlijst en ons eigen onderzoek. Wij raden je ook aan om ons artikel over het belang van kleuren in je huisstijl te lezen.
- Als je je kleuren gekozen hebt volgt de afwerking: wij schaven alle slordigheden bij en brengen het geheel in balans.
- Wij presenteren je (via e-mail) tot slot je logo in al zijn glorie. Na je finale goedkeuring slaan wij je logo in verschillende bestandstypes op. Na betaling van ons eindfactuur bezorgen we je alle bestanden.
Duurtijd van een logo-ontwerp
Zoals je ziet: met het ontwerpen van een logo zijn wij dus een tijdje zoet… Wij geven meestal aan dat een logo-ontwerp, van A tot Z, een goede 6 weken duurt.
Enkele realisaties
Je eigen krachtig logo
Interesse in een krachtig logo-ontwerp? Of wil je je logo in een nieuw jasje laten steken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op! Wij helpen je graag verder.