Typografie in je huisstijl
In een vorig artikel vertelden we je waarom je niet zomaar kleuren kiest voor je huisstijl. Een ander belangrijk onderdeel in je huisstijl is typografie: het visueel omgaan met je tekst. Of het nu voor een logo (lees hier meer over logo-ontwerp), voor gebruik in drukwerk of voor op je website is: typografie is echt belangrijk.
“Maar bijna niemand let toch tijdens het lezen van een tekst op het lettertype?”
Eigenlijk wel, zonder dat we het doorhebben is typografie bepalend voor de leesbaarheid en uitstraling van je boodschap. Goede typografie creëert een “rust-gevoel” in ons onderbewustzijn. Om een voorbeeldje te geven plaats ik hier 2 opgemaakte tekst blokjes. Welke van de 2 geeft jou een “rust-gevoel”?
Het 2de, toch? Het belang van een juiste lettertype is dus groter dan de meeste mensen denken.
Het belang van typografie
Een juiste typografische aanpak helpt je klant om jouw boodschap beter tot zich op te nemen en het helpt eveneens om jouw bedrijf op een unieke en onderscheidende wijze in de markt te positioneren.
Een goed gekozen lettertype draagt o.a. bij aan de identiteit van jouw merk, zorgt voor herkenbaarheid en helpt je om je te onderscheiden ten opzichte van je concurrenten.
Afhankelijk van je boodschap en je doelgroep ga je dus keuzes moeten maken en nadenken over je lettertypekeuze, grootte en gewicht (dun, dik, extradik…) van de letters, plaatsing van de tekst…
Als eerste ga je overwegend kiezen of je een schreeflettertype (serif in het Engels; is het lijntje dat bij de letters als afsluiting dwars op de uiteinden van de letterlijnen staat) of een schreefloos lettertype (sans serif in het Engels) gaat gebruiken. Dit meteen verwaarlozen is een slecht idee. Optisch zijn schreefletters heel anders om te lezen dan schreefloze letters. Onze hersenen lezen schreefletters bijvoorbeeld sneller, doordat de streepjes de verschillende letters bijna letterlijk verbinden tot hele woorden. Je ziet dat dit vaak gebruikt wordt in boeken.
Typografie in je identiteit
Typografie draagt bij aan de identiteit van je bedrijf. Het lettertype moet een weerspiegeling zijn van het imago en filosofie van jouw bedrijf. Verder is het heel belangrijk dat alle communicatieve uitingen op elkaar en op je merkidentiteit moeten aansluiten.
Typografie in je drukwerk
De functie van typografie in drukwerk is vooral het verschil aantonen tussen wat belangrijk is en wat minder belangrijk is. Lettergrootte of gewicht kies je dus niet willekeurig zonder stil te staan bij de inhoud en de boodschap die je wil brengen. Een titel zet je bijvoorbeeld in het groot omdat deze aangeeft waarover je tekst gaat, een belangrijke zin in een tekstblok zet je in het vet of geef je meer ruimte boven en onder de zin zodat deze meer opvalt.
Een lettertype moet niet alleen mooi zijn (want het oog wil inderdaad ook wat) maar het moet in de eerste plaats het lezen gemakkelijker maken. Daarbij houd je best rekening met je doelgroep en het doel van je tekst: kinderen en ouderen vinden grotere letters bijvoorbeeld prettiger lezen, schrijf je voor leidinggevenden dan gebruik je eerder kleine letters omdat dit juist serieuzer genomen wordt.
Eerder vertelden we over schreef en schreefloze letters. Van oudsher gebruiken boeken en kranten lettertypes met een schreef. Maar schreefloze letters kunnen zeker en vast ook werken in print. Is je doelgroep bijvoorbeeld jong en hip? Dan kan je zeker een schreefloos lettertype gebruiken.
Typografie op je website
Een lettertype dat in drukwerk mooi uit komt is daarom nog niet geschikt voor het scherm.
Zo moet er nagedacht worden of de tekst wel leesbaar blijft in zowel groot als klein formaat: met andere woorden op een computerscherm en op een smartphone.
Wil je je tekst soms vet of schuin weergeven? Kijk dan of het lettertype wel verschillende diktes en schuinschrift beschikbaar heeft.
Een heel belangrijk aandachtspunt die velen over het hoofd zien: is je gekozen lettertype wel gebruiksvriendelijk? Kan iemand met een visuele handicap je teksten wel lezen?
En wat met schreef of schreefloos? Online kunnen tegenwoordig beide perfect gebruikt (of gecombineerd) worden. In een ver verleden lag dit anders doordat computers de schreef lettertypes niet mooi kon weergegeven. Met de huidige beeldschermen is dit echter helemaal van de baan.
Tot slot zie je hieronder nog een voorbeeld waarom een juiste lettertypekeuze belangrijk is ;):