Het belang van kleuren
Kleuren zijn een heel belangrijk onderdeel van je huisstijl (= visuele identiteit van je bedrijf: naam, logo, kleur, typografie, vormentaal…). Zij zorgen mee voor de herkenbaarheid en de uitstraling van je bedrijf. Maar wist je ook dat iedere kleur bepaalde gevoelens en associaties opwekt? En net bij dit laatste staat niet altijd iedereen stil.
“Waarom is dit zo belangrijk? Ik kies toch gewoon mijn lievelingskleur(en)?”
Zomaar een kleur kiezen omdat je het mooi vindt is wat je juist moet vermijden. Elke kleur wekt een bepaalde emotie op. Ons brein is onbewust gevoelig voor kleuren. Vanaf onze geboorte worden, zowel bewust als onbewust, bepaalde gevoelens aangeleerd bij het zien van een kleur. Rood kan bijvoorbeeld het gevoel oproepen van passie en energie, maar ook van gevaar en agressie. Geel is warm en vriendelijk maar wordt ook snel geassocieerd met gevaar.
De betekenis van kleuren is natuurlijk ook afhankelijk van de cultuur waarin je bent opgegroeid en de tijd waarin je leeft. Bekend voorbeeld is roze: pas sinds 1940 werden de huidige babykleuren (roze voor meisjes en blauw voor jongens) vastgelegd. Voordien was het omgekeerd en droegen de jongens roze.
Kleuren en je doelgroep
Het gebruik van kleur kan verschillende reacties oproepen bij je doelgroep. Positieve maar dus ook negatieve. Het is wel degelijk van belang om van tevoren goed in beeld te hebben welke kleur jouw doelgroep aanspreekt. De kleur(en) in jouw huisstijl moet(en) je boodschap ondersteunen en niet tegenspreken. Het spreekt voor zich dat je wel eerst moet weten welke boodschap jij wilt overbrengen ;).
Kleuren in huisstijl
Enkele voorbeelden van kleuren en hun betekenis / gebruik:
Rood is o.a. energie, opwinding en passie. Ook is gebleken dat rood kan helpen om je drink- en eetlust op te wekken. Een reden waarom je het vaak terug vindt in logo’s voor restaurants en etenswaren. Denk aan Coca Cola, Red Bull, Pizza Hut…
Geel wekt o.a. warmte, geluk, vriendelijkheid en optimisme op. Zoals voor rood geldt ook voor geel dat het de eetlust kan helpen opwekken. Denk aan McDonalds, Nikon, Chupa Chups…
Blauw straalt o.a. betrouwbaarheid, loyaliteit, professionaliteit en kalmte uit. Met autoriteit wordt blauw ook vaak geassocieerd. Niet zo vreemd dus dat blauw veel wordt toegepast in overheidsinstanties en bij banken. Denk aan Federale politie, KBC, Facebook…
Oranje roept vriendelijkheid, innovatie, jeugdigheid en toegankelijkheid op. Bedrijven die plezier en/of entertainment willen uitstralen of mikken op een jongere doelgroep maken vaak gebruik van oranje. Denk aan Nickelodeon, Etsy, Zwitsal…
Groen is o.a. groei, frisheid, gezondheid, veiligheid en natuur. Heel vaak gebruikt bij bedrijven die een link hebben met de natuur en ecologie. Denk aan Greenpeace, Oxfam, Spotify…
Zwart straalt o.a. luxe, expertise, macht en kracht uit. Als je dit wilt uitstralen is een simpel en clean zwart logo vaak genoeg om op te vallen. Denk aan Chanel, WWF, Nike…
Bewust omgaan met kleuren
Probeer dus zeker bewuster om te gaan met je kleur keuze en neem zeker geen overhaaste beslissingen. Kies ook niet teveel kleuren maar houd je boodschap helder.
Tot slot zie je hieronder een goed voorbeeld van bekende logo’s per kleur en de uitstraling die daaraan gekoppeld wordt: