Verborgen boodschappen
Een goed logo ontwerpen is een kunst. En zeker en vast als je ziet hoe designers erin slagen om verborgen boodschappen toe te voegen om hun ontworpen logo’s nog krachtiger te maken. Is de pijl in het FedEx-logo je bijvoorbeeld al eens opgevallen? Of dat de pijl van Amazon aangeeft dat er van ‘a’ tot ‘z’ online gewinkeld kan worden.
Dit zijn 10 van mijn favoriete logo’s en hun verborgen boodschappen:
VAIO: fabrikant van laptops en pc’s. Je lijkt slechts de naam van het bedrijf te zien maar als je beter kijkt zie je dat het eerste deel van de naam een analoog symbool is (een analoge golf) en het tweede deel, ‘io’, staat voor het binaire getalsysteem (bestaat uit enen en nullen).
AMAZON: Amerikaans e-commercebedrijf. Zij gebruiken niet toevallig een pijl in hun logo. De pijl gaat van A naar Z waarmee zij aangeven dat je er online alles kunt vinden, van A tot Z. En verder stelt de pijl ook een glimlach voor: hun klanten worden blij van het online shoppen.
TOBLERONE: in het logo van de Zwitserse chocolade merk Toblerone zitten zowel een beer als de naam van de stad Bern verstopt. Bern is de thuisbasis van Toblerone en Bern wordt ook wel de ‘stad van de beren’ genoemd.
FEDEX: voluit FedEx Corporation, is een bedrijf dat logistieke en koeriersdiensten aanbiedt via grond, zee en lucht. Een simpel en werkbaar logo voor de koeriersdienst. Is het verborgen symbool je ooit opgevallen? Tussen de ‘e’ en de ‘x’ zie je een pijl. Daar willen zij mee vertellen dat ze steeds vooruit willen, erg op de toekomst gericht zijn.
BEATS BY DRE: een producent van audioapparaten. Het logo lijkt simpel: een witte cirkel met een ‘b’ erin. Maar als je beter kijkt zie je dat de cirkel een mensenhoofd voorstelt en dat de ‘b’ een koptelefoon is.
PICASA: gratis service en programma van Google waarmee foto’s bewerkt en gedeeld kunnen worden. Het logo lijkt op het eerste zicht op een simpele sluiter van een fototoestel. Maar als je beter kijkt zie je in het midden een huisje. Waar ze dus mee willen zeggen: Picassa is je thuis voor al je foto’s.
PITTSBURGH ZOO: zoo gelegen in Pittsburgh, Verenigde Staten. Dit is eentje met meerdere verborgen aspecten. Eerst zie je een boom, kijk je wat beter zie je ongetwijfeld een naar mekaar starende gorilla en leeuw. Kijk je nog beter zie je onderaan de zwarte boom een paar vissen. En dan heb je bovenaan nog de wegvliegende vogels.
CARREFOUR: een groot Frans hypermarktconcern. Dit bedrijf gebruikt 2 richting pijlen (Carrefour = kruispunt in het Frans) en geven dit de kleuren van hun vlag. In de witte ruimte hebben ze subtiel een ‘C’ verwerkt.
ADIDAS: een sportkledingmerk. Hun drie strepen zijn heel bekend natuurlijk en Adidas gebruikt deze al sinds hun begin. Een aantal jaar geleden hebben ze hun logo verfrist. Ze hebben de strepen behouden maar hebben deze laten kantelen zodat ze een figuurlijke berg voorstellen. Een berg die je moet overwinnen om je doel te behalen.
DELL: een Amerikaanse computerfabrikant. Een simpel logo maar met een leuk extraatje. Heb je je ooit afgevraagd waarom de ‘E’ lijkt om te vallen? De ‘E’ moet hier eigenlijk een floppydisk voorstellen!